Milloin olisi aika päivittää yrityksen verkkosivut?
Oletko koskaan käynyt yrityksen verkkosivuilla ja tuntuu kuin olisit aikamatkannut 90-luvulle?
Vastaavia vanhentuneita verkkosivustoja löytyy netistä yllättävän paljon, etenkin vanhemman polven yrittäjistä. Mutta mistä sitten yrittäjänä tiedät että on tullut aika heittää hyvästit sivuillasi pyöriville GIF-animaatioille ja tuoda verkkosivut vihdoin tälle vuosituhannelle?
Tässä artikkelissa tarkastelemme esimerkkejä siitä milloin ja miksi yrityksen olisi hyvä aika päivittää verkkosivunsa.
Sivujesi nopeus ja latausajat
Jos sivustosi latausaika laahaa hitaammin kuin etana talvihorroksessa, se on ehdoton merkki siitä että on aika päivittää sivustosi julkaisujärjestelmää ja lisäosia. Tai ehkä käytössäsi on vielä html koodilla tehty vanhanmallin sivusto, jolloin sivut kannattaa ehdottomasti tehdä uudelleen käyttämällä nykyaikaista WordPress järjestelmää.
Nykypäivänä kärsimättömät käyttäjät eivät jaksa odotella sivujesi latautumista, vaan suuntaavat kilpailevan yrityksen sivuille nopeammin kuin ehdit sanoa ”lataamisongelma”.
Sivuston ulkoasu on vielä 90-luvulla
Toinen hyvä syy pävittää verkkosivustosi, jo pelkästään yrityksesi imagonkin kannalta, on se jos sivustosi näyttää ulkoasultaan siltä kuin se olisi vielä internetin syntyvuosilta, eli 90-luvulta. Vaikka nostalgia onkin hieno asia, asiakkaasi saavat paremman kuvan yrityksestäsi kun se vastaa ulkoasultaan ja imagoltaan nykyaikaista yritystäsi. Tökeröt vanhan tyyliset nettisivut eivät anna kovin nykyaikaista ja luotettavaa kuvaa yrityksestäsi. Ajattele verkkosivusi niin, että etusivusi toimii yrityksesi näyteikkunana ja digitaalisena käyntikorttina. Ensivaikutelma on tärkeä.
Toimivuus mobiililaitteissa on ehdotonta
Aikoina jolloin kaikki ihmiset tuijottavat mobiililaitteitaan, yrityksesi nettisivut löytyvät kirjaimellisesti potentiaalisten asiakkaidesi taskusta.
Tämä on ehkä suurin seikka miksi yrittäjät päivittävät viimein kotisivujaan nykyaikaisempiin järjestelmiin: Sivujen mukautuvuus. Eli jos verkkosivusi eivät skaalaudu oikein mobiili näytöille ja muihin laitteisiin, vierailija joutuu zoomailemaan sivuja ja niiden käyttö menee todella hankalaksi. Tämä on ehdoton merkki siitä, että on aika päivittää kotisivut.
Nykypäivänä käyttäjät selaavat sivustojaan kaikilla mahdollisilla laitteilla, ja jos heidän täytyy nähdä vaivaa zoomatakseen sisältöä, he saattavat vain luovuttaa ja mennä jonkun toisen yrityksen sivuille, jotka ovat helpommin luettavissa.
Vanhetuneet linkit ja tiedot
Rikkinäiset linkit ovat myös hyvä viite siitä että sivut tulisi päivittää. Vanhentuneet linkit voivat antaa vaikutelman siitä, että yrityksesi ei välitä tarpeeksi yksityiskohdista, mikä vaikuttaa taas yrityksesi luottamukseen ja uskottavuuteen.
Imago ja uskottavuus
Viimeisenä seikkana voisi mainita että jos kilpailevat yritykset ovat päivittäneet verkkosivujaan ahkerasti ja sinun sivustosi näyttää edelleen samalta kuin aikoinaan valmistuessaan 90-luvulla, olisi ehkä aika tarttua toimeen.
Kilpailu on armotonta, ja pelkästään jo tietoturva seikkojenkin takia verkkosivut tulisi pitää nykyajassa ja päivittää niitä säännöllisesti.
Tässä siis vain muutamia syitä miksi yrityksen olisi hyvä pitää verkkosivujaan ajantasalla, ja listaa syistä voisi jatkaa vielä pitkälle. Olipa syynä sitten vanhentunut ulkoasu, hitaat latausajat, rikkoutuneet linkit tai tietoturva, verkkosivujen päivitys on avain parempaan käyttäjäkokemukseen ja tekee ennen kaikkea hyvää yrityksen imagolle ja sitä kautta bisneksellesi.
Mitä siis vielä odotat? Kun päivität erottuvat ja modernit verkkosivut yritykselle pidät huolen siitä että pysyt mukana verkkomaailman standardeissa ja takaat myös sivustosi turvallisuuden ja hyvän käyttökokemuksen vierailijoille.